Hvor påvirket er søtransport under COVID-19?

Af Redaktion - 02 Jul 2022

Dette indlæg er sponsoreret.

Alle virksomheder og alle personer har på den ene eller den anden måde være påvirket af COVID-19. Det gælder også varetransport af den ene og anden form. Gods- og søtransport har også mærket sit til pandemien, men hvor meget er den egentlig blevet påvirket?

Mindre gods- og passagertransport

Godstransporten til Danmark har de senere år været nedadgående. Det startede naturligvis, da pandemien tog til, og siden har kurven for transporten været nedadgående. Specielt passagertransporten er blevet hårdt ramt, hvis man kigger på de danske havne, da langt de fleste mennesker har valgt rejserne fra under pandemien. De mange krydstogtskibe har eksempelvis slet ikke været i brug, hvilket selvfølgelig betyder, at flere personer ikke har været på ferie på havene og derfor heller ikke har haft brug for at stige af i danske havne.

Når der kigges på søtransport af forskelligt gods, er der også fundet et mindre fald sted, men slet ikke i samme størrelsesorden, som man ser med passagertransporten. Det skyldes selvfølgelig, at folk stadig skal bruge varer – og man kan måske endda argumentere for, at når folk bruger mere tid derhjemme, vil de typisk købe mere over internettet.  

Er der grund til bekymring for transporten?

Både ja og nej. Som udgangspunkt er godstransporten ikke truet, da godstransporten kun er svagt faldende, ifølge Danmarks Statistik. Der er derfor måske ikke så stor grund til bekymring her. Gods- og søtransporten i danske havne har faktisk været stigende siden 2013, og det lille fald skyldes formentlig pandemien, hvilket betyder, at udviklingen med stor sandsynlighed vender igen, når pandemien har lagt sig.

I forhold til passagertransport på havene er der større grund til bekymring. Mange krydstogtskibe har ikke været i brug længe, hvilket har betydning for, om branchen kommer tilbage på benene og når samme kapacitet som før. Pandemien raser stadig i store dele af verden og bevirker, at vi stadig bør holde afstand til hinanden. Derfor er der nok stadig mange mennesker, som ikke har lyst til at slå sig ned på et krydstogtskib med tusindvis af andre passagerer.

Krydstogtskibene er meget dyre både i drift og i vedligeholdelse. Det kan derfor i nogle tilfælde være svært at se, om alle disse skibe kommer tilbage i brug igen. Som udgangspunkt er passagertrafikken meget hårdere ramt and godstransporten, og vi kan kun håbe på, at transporten vender tilbage til normalen, når COVID-19 ikke længere er så meget i billedet, som det er i dag.